Jak funguje akustická pěna?

Akustická pěna ve studiu

Co bylo, než přišla akustická pěna aneb trocha historie nikoho nezabije

Každý, kdo pracuje se zvukem se s tím setkal. Některá prostředí jsou pro řečnická vystoupení lepší, jiná horší. V některých koncertních sálech hraje orchestr bez ozvučení, varhany v kostele rozezní celou loď velké katedrály, herci v amfiteátru jsou slyšet i v posledních řadách vzdálených několik desítek metrů. Důvodem, proč tomu tak je, je fenomén zvaný akustika.

Zvuk je mechanické vlnění vzduchu, které se šíří rychlostí přibližně 346 m.s-1. Stejně, jako se vlny na vodní hladině odrážejí od břehů a překážek, tak se i zvukové vlny odrážejí od každého materiálu na který narazí. Tedy od každého. Záleží na parametrech jak zvuku, tak odrazové plochy, o tom ale až dále, až přijde na řadu akustická pěna.

Vraťme se k akustickým vlastnostem různých prostředí, kde chceme produkovat zvuk. Ať už jsme hudebníci, řečníci, producenti, zvukaři, fandové domácích hi-fi audio systémů nebo i jen posluchači, náš cíl je stejný. Dostat od zdroje k posluchači co nejkvalitnější a nejvěrnější zvuk. Odtud ostatně pochází zkratka hi-fi, neboli high-fidelity, tedy v překladu vysoká věrnost.

Akustické vlastnosti prostředí nám k tomu mohou pomoci, ale také mohou naše snahy snadno zmařit. Hraje-li orchestr v koncertním sále, využívá akustiku ve svůj prospěch, aby se jeho zvuk co nejvíce rozléhal a prostor v tomto případě hraje v jeho prospěch. Herci v řeckém amfiteátru také používají pouze svůj hlas a opět charakter prostoru pomáhá tento hlas zesílit a nést dál.

Akustická pěna řeší akustické problémy nového věku

Orchestr však hraje akusticky, tedy pouze tím, že rozeznívá samotné nástroje. Herec se spoléhá na vlastní přednes. S vynálezem elektrické amplifikace se ale nároky na prostory změnily. Zesilovače a zvukové aparatury přinesly sice možnost zesílit přirozené zvuky a ozvučit tak větší a rozlehlejší prostory, nevědělo se nicméně, jaké to s sebou ponese vedlejší účinky.

Tady pěnu nepotřebují, akustika je výborná

Akustika amfiteatru

S nárůstem výkonu se ukázalo, že stávající místa používaná k hudební nebo jiné zvukové produkci se nedokáží vyrovnat s takovým výkonovým nárůstem a zvuk je sice silnější, ale také více zkreslený. Potíž je právě v odrazu zvuku, který byl v akustické éře přínosem, ale nyní je spíše zátěží.

Vzpomeňme si proto nyní na odrazové vlastnosti, o nichž byla řeč dříve. Zvuk se sice šíří všude stejnou rychlostí, ale odráží se jinak od různých materiálů. Principielně platí, že čím hladší a rovnější povrch, tím lépe se zvuk odráží. Naopak, pórovitý a členitý materiál zvuk pohlcuje.

Díky tomuto poznání vznikla akustická pěna. Aby se udržela čistota silného amplifikovaného zvuku, je potřeba snížit odrazivost prostoru. Abychom tedy neohluchli v dunivých nočních klubech, aby projevy na přednáškách nebyly rušeny ozvěnou a abychom chránili svůj sluch v hlučných prostředích, snažíme se snížit odrazivost. Ideálním prostředkem k tomu je akustická pěna.

Doporučujeme zakoupit akustickou pěnu v internetovém obchodě www.alfacoustic.cz – odesílají do 3 pracovních dnů, pokud je zboží skladem.

Obrázky: Stock.xchng

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.