Odhlučnění zkušebny, studia a jak na to

Slyší se dobře?

Slyšíme se? Jsme slyšet?

Otázkou všech muzikantů je zkušebna a otázkou každé zkušebny je akustika. Nyní se podíváme na některé praktické problémy a jejich řešení, když chceme z obyčejné garáže, sklepa nebo kůlny vytvořit ideální zkušebnu s perfektními akustickými vlastnostmi tak, aby nás prostor ke zkoušení neomezoval, ale jen podporoval naše hudební záměry.

Na úvod je třeba si říci, jaký akustický problém před námi při odhlučnění zkušebny vlastně stojí. Jde o to, jestli řešíme jak kvalitní zvuk posloucháme uvnitř, nebo jaké množství zvuku prochází ven. Akustická pěna je primárně určena pro vnitřní izolaci, tedy omezení zkreslování zvuku uvnitř zkušebny. Odhlučnění navenek je složitější a je k tomu potřeba rozšířit stěny, nebo využít vzduchových mezer, a proto se mu teď nebudeme věnovat.

Jak jsme popsali na jiných místech, spojením hlasité amplifikované hudby s nevhodnými prostory vzniká nežádoucí množství rušivého hluku, který jednak zatěžuje sluchové ústrojí a jednak zkresluje zvuk tím, že některé frekvence neúměrně zesílí a jiné naopak pohltí. V praxi to pak vypadá tak, že jednotliví hráči se neslyší, a tak se zesílí. Jakmile se ale zesílí třeba kytarista, pak se najednou neslyší třeba bubeník a přidá do paliček. Takhle se ale celá kapela dostane jen do spirály zvyšování hlasitosti a otupování sluchu, což nikam nevede.

Odhlučnění zkušebny zvýší kvalitu zvuku a pošetří i náš sluch

Zkuste se s tímhle překřikovat

Zkuste se s tímhle překřikovat

V tomto bodě je potřeba podívat se pravdě do očí, přestat si ničit uši a podívat se na možnosti odhlučnění zkušebny. Základem jsou perforované akustické pěny různých tvarů, nejčastěji jehlany, nebo sinusové vlnovky podobné kartonům od vajíček, které se připevňují na stěny. Podle intenzity produkované hudby je vhodné instalovat pěnu na 50-75% povrchu stěn v případě dravější muziky jako rock, na akustickou jemnější hudbu, třeba pro klasická tělesa nebo jazzové ansámbly dostačuje 25-50%.  Zjistěte více o možnostech odhlučnění zkušebny v pěkném článku na http://www.alfacoustic.cz/cs/jak-na-to/jak-zlepsit-akusticke-podminky-ve-zkusebne

Postupovat by se mělo od stropu a pak postupně níž po stěnách až asi do úrovně jednoho metru nad zemí. Tato výška již stačí pro většinu zvukových prostředků, které v běžných kapelách bývají. Pokud není potřebné ani žádoucí zcela zamezit odrazu – zvuk se pak stává velmi sterilním, neboli ve zvukařském žargonu suchým – je možné pěnu střídat s mezerami a tvořit šachovnice, nebo jiné struktury podle vaší představivosti a stylu místnosti.

Druhým nejčastějším prvkem odhlučnění zkušebny jsou tak zvané basové pasti. Ty je potřeba umísťovat do rohů místnosti opět od stropu níže. Většinou stačí dva pod sebe do každého rohu, ale je možné je podle dispozic a potřeb umístit také do spodních rohů, nebo na přechody mezi stropem a zdmi. Jak napovídá jejich název, basové pasti pohlcují zvuky nízkých frekvencí, tedy basové spektrum tónů. Oblíbenou akustickou pěnou jsou také akustické panely.

Foto: Google

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.